Túlhallás vagy figyelemzavar

2019.01.23 11:41

Korábban már leírtam, hogyan ismerkedtünk meg a túlhallás fogalmával. Azóta eltelt két év és a folyamat nem állt meg.

Előzmények és következmények

Túlhallás és figyelemzavar-1Miután kislányomnál diagnosztizálták a túlhallás jelenségét, részt vettünk egy intenzív 10 napos hallásterápián. Annak azonnali eredménye az volt, hogy hallásában és beszédében fejlődést érzékeltünk, azonban a két gyerekünk közötti különbség továbbra is számottevő volt. A terápiát követően az óvódai logopédus elkezdett folgalkozni Odettel és szépen a helyére is kerültek az ö és ü hangok. 

Azon kívül, hogy a logopédus szakértő segítségével tisztult a beszéde, szomorúan konstatáltam, hogy a terápia alatt szigorúan tiltott saját tengely körüli forgás is teljesen megszűnt. Kislányom azelőtt felnőtt táncosokat megszégyenítő módon pörgött-forgott (táncpedagógusként mondom) és ez, illetve ennek igénye teljesen megszűnt. Pozitív következmény volt a televízió előtt töltött idő csökkenése, azonban az onnan érkező szavakat továbbra sem értette tisztán. Aztán hipp-hopp elérkezett az iskolai beiratkozás ideje.

A nyílt órákra úgy mentem, hogy elsősorban azt figyeltem, melyik tanítónak milyen hangszíne van. Végül egy nagyon kedves tanítópárosra esett a választásunk, akiket természetesen tájékoztattam a túlhallásról. Ekkor még mindig úgy gondoltam, hogy "csak" túlhallásról van szó...

Visszajelzések

Az első tanévben Odett beszédfejlődése óriásit fejlődött. Betudható lehetne ez a terápiának, de bevallom, már egyáltalán nem hiszek ebben. Ahogyan tanulta a betűket írni és olvasni, úgy kerültek a helyére a hangok. Örökké hálás leszek a magyar tanító néninknek, mert nem csak ebben fejlődött óriásit Odett, hanem az olvasást is nagyon megszerettette vele. Az első tanévben simán vette az akadályt, mindenből 100%-on teljesített. Efelől egyébként egyáltalán nem volt kétségem, mert tudtam, hogy nagyon okos és szorgalmas kislány.

Ezzel együtt nem nyugodtam bele, újabb köröket futottunk. Egyrészt visszamentünk a hallásterápiát végző csoporthoz és visszamérték a logatom, illetve a szünetelő vizsgálatot. Mindkettőnél megvoltak a terápia előtti eredmények és összehasonlítottuk a mostanival. 

Számmal és százalékkal is mérhető egyértelmű javulást mutatott, ami bizakodással töltött el. 

Felajánlották egy újabb, otthon is végezhető terápia lehetőségét, de egyelőre ezt elvetettem. Inkább úgy döntöttem, hogy újabb hallásvizsgálatra viszem Odettet. 

Túlhallás és figyelemzavar

Ezúttal a Victofonra esett a választásom. Itt is audiológiai vizsgálatot végeztek és a végén nagyon meglepő diagnózist kaptam: Odettnek semmi baj nincs a hallásával, inkább figyelemzavaros. Óriási kérdőjel ült ki az arcomra. Figyelemzavaros? Mi jut erről a szóról elsőre az eszünkbe? Az én lányom hiperaktív lenne? Persze ahogy hazaértünk, levetettem magam a számítógép elé és elkezdtem guglizni.

Valóban, a figyelemzavar keresőszóra a hiperaktivitás áll az első találatok között. Tünetei:

  • babrál a kezeivel, lábaival, nem tud egy helyben megülni
  • gyakran feláll az órán, vagy más olyan esetben, ahol ülve kéne maradnia
  • gyakran fut, mászik, még akkor is, ha ez a viselkedés akkor, ott nem helyénvaló
  • a felnőttek számára úgy tűnik, hogy a gyerek képtelen elfáradni
  • nem tud részt venni olyan szabadidős tevékenységekben, ahol csöndben kéne maradni
  • folyamatosan beszél

Csak úgy olvadtak ki a szemeim a monitor előtt! Ebből semmi sem igaz a lányomra! Úgyhogy menéztem, mi a hiperaktivitás ellenkezője. 

Ez pedig egy addig számomra ismeretlen fogalom: hiperérzékenység, másnéven túlérzékenység vagy szuperérzékenyésg. Durva, hogy három neve is van, nem? 

Hiperérzékenység

A túlérzékenység nem egyenlő a hisztivel. A hiperérzékeny ember így születik, nem pedig a szociális környezetében tanulja el ezt a fajta hozzáállást. Oka az idegrendszer szenzoros feldolgozásáért felelős területeinek túlérzékenysége a külső ingerekkel szemben. Tünetei és jellemzői:

  • az iskolában félénkebb, gátlásosabb lehet társainál 
  • a szünetekben gyakran félrevonul, kerüli a nyüzsgő iskolai élet színtereit
  • gazdag és komplex belső világuk van
  • erősen érdeklődnek a művészetek és a zene iránt
  • könnyen elárasztják őket az érzelmeik
  • közönség előtt vagy ha figyelik őket, gyengén teljesítenek
  • könnyen megijednek
  • érzékenyen reagálnak a fájdalomra és az éhség érzetre 
  • testből érkező ingerekre különösen érzékenyek
  • akár egészen finom érzékelésbeli változásokat is képesek felismerni

Tesztet is lehet találni a neten, amit ki is töltöttem és egyértelmű volt, hogy Odett szuperérzékeny. Ezzel az ismerettel a helyére került jópár dolog a viselkedésében, viszont nem oldódott meg a hallásprobléma. Mert hogy jött a második tanév az iskolában és mindárt az első fogadóórán azzal fogadtak a tanító nénik, hogy Odett nem hall.

Hogyan tovább?

Túlhallás és figyelemzavar-2

Most még nem zavarja a tanulásban. A tanító nénikkel karöltve az osztálytársakkal is megosztottuk a hallásproblémát, elkerülendő a cikizést. Az olvasott szöveg értésével nincs problémája, a felmérőket ötösre írja. Azonban ha jön a tollbamondás, diktálás stb, már komoly gondban lesz. 

Szóval még nincs vége. Most keresem a tökéletes orvost, aki végig vezet majd bennünket ezen az úton. Mert egy nagyon egyszerű teszttel egyértelművé vált számomra, hogy tényleg baj van a hallásával. A számat eltakarva mondok neki mondatokat hol az egyik, hol a másik fülét befogva. A bal fülével hallva tökéletesen és azonnal megismétli, a jobb fülével hallva azonban csendben marad, illetve gondolkozik és megpróbálja kitalálni mit mondtam. 

Ha Te is úgy érzed, hogy valami nem stimmel, ne állj meg az első megállónál! Menj, kutass, keress és szerezz bizonyosságot! 

Folytatása következik...  


Elérhetőség

DSM (Dance-Style-Move)

Facebook | dancestylemove
Instagram | dancestylemove

06(30)2006861