Mi az a túlhallás?

2017.03.23 09:05

A túlhallás sokakat érinthet, de nem mindenki tudja, hogy létezik. Diszlexia, diszgráfia, figyelemzavar, hiperaktivitás. Ismerősek, ugye? A szakirodalom szerint ezek tüneteit húsz százalékban a hallás, húsz százalékban a látás, a maradék hatvan százalékban pedig mindkét érzékelési forma sérülése okozza. 

A túlhallás jelei

Mit jelent a túlhallás? Egyszerűen fogalmazva: a túlhallással élő gyermek még a denevér szárnycsattogását is meghallja. Ennek vannak előnyei és sajnos hátrányai is. Jó hír azonban, hogy terápiával kezelhető! 

Mi az a túlhallás?Gyermekeim között másfél év van, és az alapvető lány-fiú tulajdonságokon kívül több különbség is van közöttük, amelyek arra engedtek következtetni, hogy a kislányom hallásával gond van. Beszédét három éves korában csak a szűk család értette, míg fiam már másfél évesen érthetően beszélt. Kislányom nagyon szereti az ún. smart games-eket, imádja a logikai feladványokat, nagyon ügyesen sakkozik, gyönyörűen rajzol és színez. Kisfiamat ezek egyáltalán nem érdeklik, viszont ritmusosan mondja vissza a mondókákat, hangnemben maradva énekel és egy ’rímhányó-Romhányi’. Mindez még nem támasztja alá teljesen az aggódó anyai ösztönt, az viszont igen, hogy amikor mesét néznek, fiam tökéletesen mondja vissza az angol nevű mesehősök neveit is, a kislányom viszont teljesen mást hall és mást mond vissza. És ennél még szembetűnőbb az a különbség, hogy kislányom a mesébe folyton belekérdez, hogy „mit mondott?”. 

Hallásvizsgálatok

Három éves volt, amikor először gondoltam arra, hogy valami baj van a hallásával. Háromtól öt éves koráig évente többször vittem fül-orr-gégészetre és audiológiai vizsgálatra. Előbbinél a doktornő minden alkalommal megállapította, hogy orvosilag minden rendben van a fülével, utóbbinál jellemzően rossz eredmények születtek. Ennek egyik oka lehetett, hogy nem volt együttműködő, másik oka, hogy rosszul hallott. 

Ma már tudom, hogy ez ok-okozati összefüggés. Nem volt együttműködő, mert zavarták a hangok, ebből kifolyólag rosszul is jelzett és így rossz lett az eredmény.

Mi az a túlhallás?

A túlhallás valójában azt jelenti, hogy az ún. túlérzékeny hangmagasságokat (frekvenciákat) is meghallja a gyermek, ezek a frekvenciák azonban gátolják a beszédértés pontosságát. Ez a jelenség magyarázatul szolgálhat a beszédértési zavarokkal küzdő gyerekek állandó visszakérdezésére, a hangzótévesztésekre, illetve arra is, hogy ha viszonylag halkan, lassan beszélünk hozzájuk, azt tökéletesen megértik. A túlhallást, vagy más néven „fájdalmas hallást” úgy tudjuk leginkább elképzelni, hogy az elhangzó mondatban nem érzékeli a szavak közti szünetet, hanem egybefüggően hallja, ergo még az első hangzó is végig a fülében cseng, mire mi már a következő mondatot mondjuk. Ahhoz, hogy az információkat végigfuttassa és kiszűrje a lényeget, komoly agyi munkára van szüksége. Ebből kifolyólag az ilyen gyerekek általában okosabbak kortársaiknál, azonban mivel folyamatosan dolgoztatják az agyukat, hamar el is fáradnak és ez a későbbiekben sajnos diszlexiához, diszgráfiához is vezethet.

A túlhallást nehéz megállapítani

Túlhallás - hallásterápia

A sok sikertelen audiológiai vizsgálat után már nem tudtam mi lehet a megoldás, tekintettel arra, hogy egyben biztos voltam: nem süket. Utána olvastam, hogy létezik szubjektív (a beteg együttműködő) és objektív (altatásban is végezhető) vizsgálat, így hát kértem beutalót a Heim Pál kórházba, amit kitűztem a parafatáblára és minden nap szembenéztem vele. Mert nem fűlött hozzá a fogam. Lányom nagyon együttműködő volt, szó nélkül jött velem az összes vizsgálatra – ehhez persze szükség volt arra, hogy elmondjam neki az igazat és számára is fontossá tegyem, hogy a végére járjunk – és bevallom, igazából nem akartam egy ilyen vizsgálatnak kitenni, hisz ezzel teljesen kiszolgáltatottá vált volna. Így hát maradt az egyre nagyobb bizonyosság, hogy gond van és az újabb szűrővizsgálatok. 

Például a rég várt óvodai nagycsoportos logopédiai vizsgálat. Ahol a logopédusunk rákérdezett, hogy van-e gond a hallásával, én pedig ujjongtam, hogy végre nem vagyok egyedül a gondolattal. Elmeséltem neki a fül-orr-gégészet vs. audiológiai kálváriánkat, majd és ő javasolta, hogy menjünk el az EduKid Halláscentrumba. Itt hasonlóan fülhallgatós vizsgálatot végeztek, mint az sztk-s audiológián, de többfélét és alaposabban. Tovább is tartott, játékos feladatok is voltak. A diagnózis: nagyfokú túlhallás. Akkor hallottam erről életemben először. Elmondták, hogy röviden annyit jelent, hogy mindent hall a gyermek, sőt, túlságosan sokat is!

Meg kell tanítani az agyát arra, hogy a nem fontos hangokat kiszűrje és erre létezik az ún. hallásterápia, avagy hallásébresztés.

Túlhallás vizsgálatának menete

A túlhallás jelenség észlelése, illetve a terápia kifejlesztése Dr. Pataki László gyógypedagógus, logopédus, gyermek fül-orr-gége szakorvos, foniáter és Kolláth Zoltán csillagász szakember nevéhez fűződik. Háromszintű vizsgálati rendszerben mérik a túlhallás jelenségét, amelynek első lépése:

  1. kiterjesztett hallásvizsgálat, ahol olyan frekvenciákat is mérnek, amiket egyébként nem
  2. szünetelő vizsgálat, amely során egymás után elhangzó zörejek közé szüneteket iktatnak be, amelyek különböző hosszúságúak (a túlhallásos gyermek nem hallja a szüneteket)
  3. logatom-vizsgálat: a logatom olyan hangsor, mintha szó lenne, csak éppen semmi értelme. A vizsgálat során két, egymástól alig különböző vagy azonos logatomot hallanak a gyerekek és azt kell jelezniük, hogy a szavak azonosak vagy különbözőek voltak-e (pl. uzgibu-urgibu).

A terápia

A hallásébresztő terápia során a gyerekek egy „elvarázsolt” zenét hallgatnak, amelyből bizonyos hangmagasságokat kiszűrtek, és amelyben időnként hirtelen zörejek hallhatók. A terápia egyrészről játékos, hiszen a zenehallgatás közben lehet játszani, társasozni és kártyázni, ugyanakkor nagyon feszített. Reggel és délben 30-30 percig saját fülhallgatóval hallgatják az audiológiai eredménynek megfelelően összeállított egyéni CD-t, majd délelőtt kötelező témájú, délben pedig szabadon választott témájú rajzot készítenek. A két zenehallgatás között el kell telnie 3 órának és a 10 napos terápia alatt ki kell iktatni minden hangszóróból érkező hangot (tv, rádió) és kerülni kell a saját tengely körüli forgást. 

A CD-n összeállított zenéket szűrve hallgatják, időnként pedig egy tizedmásodpercnyi időre bevágják a szűretlen hangokat. Én belehallgattam, olyan, mintha a lejátszó kontakthibás lenne. A gyerekek agya egy idő után megtanulja, hogy ha olyan hangot hallanak, amelyre „nincs szükségük”, azt figyelmen kívül hagyják.

A terápia eredményessége a túlhallás mértékétől függ, általában 3-6 hónap után észlelhető változás. Mi karácsony előtt csináltuk végig és két dologban mindenképpen sikeresnek mondható. Egyrészt, mivel a terápia alatt kiiktattuk az életünkből a tv-t, azt követően minimálisan engedtük csak vissza, ezzel sok hasznos tevékenységgel eltöltött idő szabadult fel. Másrészt pedig kislányom hallásában és beszédében is fejlődés érzékelhető, de a kontroll logatomvizsgálatra még nem került sor.


Elérhetőség

DSM (Dance-Style-Move)

Facebook | dancestylemove
Instagram | dancestylemove

06(30)2006861