Lélegezz tudatosan

2017.11.23 12:22

Bármilyen furcsa, a helyes légzés és a súlycsökkenés között van összefüggés. Vajon hová tűnik el a fogyáskor ledobott zsír? A válasz meglepő: kilélegezzük! Ezt nem én találtam ki és ha csak a fele igaz, placebonak is jó. 

Kilégzés fontossága

"Amikor súlyt vesztünk, testünk a működéséhez a már korábban felhalmozott zsírt csapolja meg. A zsír, vagyis pontosabban a trigliceridek ilyenkor bomlani kezdenek és az így létrejövő zsírsavakat tudja a szervezet hasznosítani. A zsírsavak bomlásakor azonban nemcsak energia szabadul fel, hanem melléktermékként egy kis víz és egy csomó szén-dioxid is. Egy 2014-es brit tanulmány szerzői pontosan ki is számolták, hogy mennyi be- és kilégzésre van szükség ehhez a folyamathoz: 10 kilogramm zsír elégetéséhez 29 kilogramm oxigént kell magunkba szívni, és valamivel kevesebb, 28 kilogramm szén-dioxidot fújunk ki a végén. Keletkezik még 11 kilogrammnyi víz is, ez különböző testnedvek formájában távozik.” [forrás: index.hu/tudomany]

Lélegezz tudatosan

A DSM Move edzéseken a "  figyelj a tartásra  !" után a „LÉLEGEZZ!” a leggyakoribb figyelmeztető szavam. Nem tudom kellően hangsúlyozni ennek fontosságát, éppen ezért külön bejegyzést szánok a témának. (Ezt tettem a tartásjavítással kapcsolatban is, erről itt olvashatsz bővebben.)

Lélegezz tudatosanÖsztönös légzésünk a szivacs és a víz játékára hasonlít. Ha a szivacsot összenyomjuk, akkor kimegy belőle a víz, ha elengedjük, ismét megtelik. Testünk ugyanígy viselkedik. A helyes légzés nem csupán több oxigénhez juttatja testünket, hanem általa az edzésünk minőségét is növelhetjük. A helyes légzéssel javul a teherbírás, jobb lesz a teljesítmény. Ki- és belégzéskor koncentráljunk a köldök tájékára. Orrunkon lassan belélegzünk, így a rekeszizmokat leeresztve előredomborodik hasfalunk, kilégzéssel pedig erőteljesen behúzzuk a hasfalat.

A kilégzés ideális esetben ugyanolyan hosszú, mint a belégzés és intenzitásában is hasonló, azaz a kilégzés során törekedjünk arra, hogy teljesen kifújjuk a tüdőben lévő levegőt. Alapvetően orron át történik a belégzés és szájon át a kilégzés, azonban az edzés intenzitásának függvényében szájon át is vehetjük a levegőt. Az orron át történő belégzésnél az orr nyálkahártyája megszűri a belélegzett levegőt, így kevesebb por, pollen, szennyeződés jut a tüdőbe. Ezen felül a beszívott levegőnek van ideje felmelegedni, mielőtt a tüdőbe érne, amely szintén hasznos például a téli edzések során.

Erőnléti edzés közben a negatív szakaszban – amikor pl. leengedjük a súlyt – ajánlott belélegezni-, és az erőkifejtés során, a pozitív szakaszban kifújni a levegőt. A helytelen légzéstechnika - azaz, ha rendszeresen visszatartjuk a lélegzetünket - oxigénhiányhoz, légszomjhoz is vezethet.

Figyeljünk tehát a légzésünkre! És ha ebből a sok információból csak annyi marad meg, hogy ha kifújod a levegőt, akkor távozik a zsír, már előrébb járunk! :)


Elérhetőség

DSM (Dance-Style-Move)

Facebook | dancestylemove
Instagram | dancestylemove

06(30)2006861