Tornával a PCOS ellen

2018.12.08

Az inzulinrezisztencia az egész életet végig kíséri, tünetei nagyon változatosak lehetnek. A PCOS-es nők egyik legnagyobb fájdalma, hogy a betegség megnehezíti a teherbe esést.

PCOS jelentése

Sokunkat érint az inzulinrezisztencia, én is ebbe a táborba tartozom. Már huszonéves koromban szerettem volna gyermeket, és bár tartós kapcsolatban éltem, nem született. Sokkal később felkerestem egy endokrinológust és kiderült, hogy inzulinrezisztenciával járó policisztás ovárium szindróma (PCOS) az oka meddőségemnek.

Egyáltalán nem éreztem bélyegnek, csak örültem, hogy kiderült mi a baj: nem volt peteérésem. Gyógyszeres kezeléssel és diétával 3 hónap alatt rendeződött a dolog és szerencsére kaptam a sorstól egy szuper férjet is. Mivel a gyerekgyártási technikával nem volt gond, jöhetett a gyógyszer, és hipp-hopp, másfél év különbséggel megszületettek gyermekeink.

Ez alapvetően egy sikersztori, de sajnos nem mindenki ilyen szerencsés...

Tornával a PCOS ellen

Tornával a PCOS ellen

A PCOS tünetei között szerepelhet elhízás, meddőség, száraz bőr, fáradékonyság, jellemző a fertőzések gyakori előfordulása és ez az állapot tulajdonképpen az 2-es típusú cukorbetegség előszobája is. A gyógyszeres kezelés és a megfelelő diéta elősegíti a peteérést, azonban az inzulin hatásának egyik legerősebb támogatója a mozgás, még pedig a rendszeres mozgás.

A rendszeres sport sokkal jelentősebb szerepet játszik a peteérés szempontjából, mint egy drasztikus diéta. Az anyagcsere felgyorsítására és az inzulinérzékenység növelésére a megfelelő intenzitású kardióedzés és az erősítő edzés (súlyzós, saját testsúlyos, kiseszközös stb.) személyre szabott kombinációja kiválóan alkalmas. A legtöbb inzulinrezisztenciás kizárólag kardió edzéseket végez, pedig valójában akkor lehet jobb eredményeket elérni, ha erősítéssel kombináljuk.

Az izomépítés ugyanis csaknem ugyanolyan fontos az inzulin csökkentésében és a szénhidrát anyagcsere normalizálásában, mint a zsírvesztés.

Otthoni torna

Már egy edzés hatására is megemelkedik az alapanyagcsere-szint és javul a sejtek inzulinérzékenysége. Mivel ez csak átmeneti állapot, heti 3-4 edzéssel tartóssá lehet tenni ezt a gyógyító hatást. Fontos, hogy olyan mozgásformát válassz, amely a pulzusodat szinten tartja, nem pedig változtatja.

Ha Te is a PCOS-es nők közé tartozol, de nincs időd edzőterembe járni, tornázz velem otthon! Ez a 12 perces tornavideó átmozgatja az egész testet. A pulzust szinten tartja, miközben a 4 csoportra fókuszáló gyakorlatokat végezzük. A torna elején bemelegítünk, a végén pedig nyújtunk. A 12 perces edzés 4 blokkból áll és mindegyik blokkot háromszor ismételjük egymás után. Ha tetszik az edzés, iratkozz fel YouTube csatornámra!

  1. blokk: tartásjavítás/deréktáji szakasz+tricepsz+váll
  2. blokk: farizom
  3. blokk: vádli+comb
  4. blokk: hasizom